Популярные статьи

Психология
Как можно справиться c депрессией 
Рецепты и Кулинария
Салат из помидоров с ветчиной и солеными огурцами 
Рецепты и Кулинария
Салат з моркви з селерою 
Общее
Как забрать свой выигрыш в лотерею 
Рецепты и Кулинария
Зелений салат з Фетаксою і грушею 

Статьи

Главная » Статьи » Образование

Формування і розвиток навичок читання
Курс "Читання" - органічна складова освітньої галузі "Мова і література". Його метою є формування в учнів першооснов самостійної читацької діяльності, розвиток виховання особистості молодшого школяра засобами художнього слова.
          Навчальний предмет "Читання" - багатофункціональний. У процесі його вивчення здійснюється мовленнєвий, літературний, інтелектуальний розвиток школярів, виховується дитяча особистість. При читанні формуються ставлення дитини до навколишньої дійсності, її морально-естетичні ідеали, збагачуються почуття, розвивається творча уява, значною мірою задовольняються пізнавальні інтереси молодшого школяра.
          Досягнення цілей курсу передбачає вирішення наступних завдань:
- Формувати і розвивати мовленнєві уміння і навички, провідною з яких є повноцінна навичка читання;
- Розвивати інтерес до читання, ознайомлювати учнів з дитячою літературою в багатоманітності її тематики, жанрово-родових форм;
- Формувати повноцінне сприйняття, розуміння, відтворення художнього, художньо-пізнавального тексту, дитячої книжки шляхом засвоєння відповідних навчальних і читацьких умінь;
- Розвивати емоційну й почуттєву сфери учнів, образне мислення, вміння висловлювати елементарні оцінні судження щодо прочитаного;
- Розвивати творчі здібності школярів;
- Формувати читацьку самостійність учнів;
- Формувати морально-етичні уявлення і почуття, збагачувати соціальний досвід школярів.
Уміння і навички, які формуються на уроках читання, є важливим засобом саморозвитку й самовираження особистості учня. Крім того, вони мають загально навчальний характер, є засобом вивчення практично всіх предметів, забезпечують подальше засвоєння систематичних курсів у наступних ланках загальноосвітньої школи.
          Протягом навчання у початковій школі учні оволодівають повноцінною навичкою читання, яка характеризується злиттям технічної і смислової її сторін.
          Техніка читання охоплює такі компоненти, як спосіб читання, правильність, виразність, темп. Кожен з них як окремо, так і в сукупності, підпорядкований смисловій стороні читання, тобто розумінню тексту. Це якість передбачає розуміння більшої частини слів у тексті, вжитих як у прямому, так і в переносному, змісту кожного речення тексту, смислових зв'язків між ними і частинами тексту, фактично змісту тексту, основного її сенсу.
          Щоб викликати інтерес учнів і їх батьків у розвитку навички читання, доцільно проводити регулярні виміри швидкості читання і в кінці кожного місяця заносити їх результати в таблицю, яка знаходиться в зошиті з читання ("Моя гілочка росту"). Корисно залучати до цієї роботи і батьків, даючи їм поради щодо спостереження за читанням дітей удома, а також по їх тренування.
Формування і розвиток навички читання
1. Спосіб читання.
          Під час навчання молодші школярі оволодівають двома видами читання - вголос і мовчки. Читання вголос - це чітке, плавне, безпомилкове, достатньо виразне читання цілими словами у відповідному темпі. Читання мовчки - читання "очима", без зовнішніх мовленнєвих рухів, характеризується активізацією процесів розуміння, запам'ятовування і засвоєння прочитаного, а також зростання темпу в порівнянні з читанням вголос.
          У 1 - 2 класах основна увага зосереджується на інтенсивному формуванні якостей читання вголос. Паралельно з цим в учнів формуються уміння слухати, сприймати й розуміти зв'язне усне та письмове мовлення.
 З другого півріччя 2 класу застосовується методика навчання читати мовчки:
• читання - слухання художнього твору з наступним його аналізом. Необхідно навчати учнів на слухання визначати, про що цей твір, чим цікава тема, хто його герої, відчувати загальну емоційну спрямованість. Для цього проводиться підготовча робота, формулюються конкретні завдання перед читанням, організовується читання - передбачення по заголовку, заголовком і опорними словами, виписаними з тексту (ілюстраціями, закінченням, прислів'ями, питаннями). У ході аналізу вчитель перечитує учням найяскравіші частини тексту, організовує спілкування з твором, його автором - це спільне переживання, відчуття дитиною ставлення вчителя до прочитаного, збагачення емоційно-естетичного досвіду. Дітям важко перекласти на мову, що їх вразило, сколихнуло почуття. Тому виховання і навчання на уроці читання повинно включати обмін духовними цінностями на рівні особистісного спілкування вчителя й учнів, учня з учнем. Урок читання наповнюється думками і почуттями. Через аналіз твору вчитель веде дитину від підсвідомого розуміння до усвідомленого відкриття морально-естетичних цінностей твору;
• читання-аналіз - читання тексту учнями "від слова до слова" з намаганням не лише зрозуміти сенс, а відчути красу художнього слова, його найтонші відтінки, жити життям героїв, розділяти з ними їхні мрії, радості, смуток;
• читання слідкуючи. Цей вид читання розвиває в учнів зорово-слухове сприйняття;
• читання передбачення (на етапі "в ході читання" твору). Перед читанням кожного абзацу (частини) вчитель втручається в процес сприйняття, пропонуючи дітям уявити, подумати, відчути, "почути", "побачити", бути спостережливими, пам'ятати хід розвитку подій;
• читання порівняння. Під час читання діти пригадують подібний твір, знаходять його в читанці, перечитують, вибирають методи, порівнюють;
• індивідуальне читання мовчки. В ході такого читання розвивається зорове, емоційне сприйняття, усвідомлення змісту, запам'ятовування; формується вміння співвідносити швидкість читання з усвідомленням, уявленням описаних картин. Ефективним прийомом є осмислювання запитань, заздалегідь записаних вчителем на дошці, підготовка до вибіркового читання під час відповіді на кожне з них;
• пошукове читання (пошук слів, висловів, думок, слів-характеристик і т.д..)
• виразне читання як результат усвідомленого, емоційного сприйняття твору.
2. Правильність читання.
          Введення спеціальних вправ для розвитку чіткої вимови, точності і швидкості зорового сприйняття, увагу до слова і його частин.
          Навчання правильної вимови слів (за нормами орфоепії) та правильного їх підкреслення під час читання. Вправи виконуються паралельно з роботою над текстом до його читання, після читання.
Вправи для розвитку чіткої вимови
а) робота з скоромовками;
          Босий хлопець сіно косить,
         Роса Росіта ноги босі.
  
        У маленькій Сани перекинулися сани,
        Тепер в Сані нові сани.
  
        Йшов індик з індичкою,
          Йшов більш водичкою,
          А за ними - індічатка ...
          Почнемо все спочатку:
          Йшов індик з індичкою ...
б) скоромовки - спотіканки;
                    Зуби
          У сестрички Люби
          випадають зуби.
          І каже Люба:
- Я тепер бежжуба!
в) чистоговорки;
          Чи-чи-чи - відлетіли журавлі,
          Чи-чи-чи-дня осики прийшли,
          Ло-ло-ло - вже все снігом замело,
          Ні-ні-ні - будемо чекати ми весни.
г) читання слів за короткий час (0,5 сек).
          Читаючи на час групу слів, учні запам'ятовують і відтворюють без помилок 5 - 6 слів.
          Пух каша щастя
          Струм гора добро
          Рак стіл честь
          Кіт зубр розум
          Мак ключ ніжність
          Ніс поле відвага
Категория: Образование | Добавил: taruskiy (17.10.2012)
Просмотров: 874 | Рейтинг: 0.0/0
Всего комментариев: 0
Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
[ Регистрация | Вход ]

Поиск

Мы на vk.com

Категории раздела

Общее [43]
Мотивация [3]
Спорт и Здоровье [13]
Новости [10]
Интернет [2]
События [1]
Образование [8]
Отношения и интим [2]
Рецепты и Кулинария [25]
Самообладание [3]
Планета Земля [9]
Мистика [2]
Животные [1]
Психология [3]
История [6]
Философия [0]
Дом,сад,огород [3]

Статистика

Поисковый анализ сайта
Онлайн всего: 1
Гостей: 1
Пользователей: 0

Форма входа